Naše činnost
Biologickou ochranou letišť se zabýváme od roku 1982, kdy byla AČR zavedena na vojenských letištích .
Od roku 2004 provádíme biologickou ochranu letišť nejen pro AČR, ale i pro civilní letiště jako soukromá firma na letišti Pardubice, od roku 2006 zabezpečujeme i mezinárodní letiště Ostrava Mošnov.
Naše činnost je především zaměřena na biologickou ochranu letišť, kromě té provádíme i poradenskou a konzultační činnost, zpracováváme odborné studie a posudky ( se zaměřením na biologickou ochranu letišť).
Další činnosti: výzkum a vývoj v oblasti přírodních a technických věd (zaměření na střety letadel s ptactvem), chov zvířat a jejich výcvik pro účely biologické ochrany, poskytování služeb pro zemědělství, zahradnictví, rybářství, lesnictví a myslivost.
Stanice biologické ochrany letiště je organizační celek, který zahrnuje osoby a zařízení, jejichž úkolem je plašit ptáky na letišti a v letištním prostoru, cvičit lovecké dravce a služební psy, vést ekologicko-ornitologický průzkum, prosazovat a kontrolovat dodržování ekologických opatření, která minimalizují výskyt ptáků na letišti a v letištním prostoru.
Cílem preventivních opatření je zamezit nebo snížit výskyt ptactva na letišti a v jeho okolí. Toho se dosahuje především znemožněním nebo omezením jejich hnízdění, nocování, odpočinku a sběru potravy.
Ke snižování výskytu ptactva a zvěře v ochranných ornitologických pásmech, zejména ve vnitřním, je nutno organizovat aktivní plašení ptactva. To se musí uskutečňovat soustavně i mimo dobu letového provozu.
K aktivnímu plašení ptactva se používají tyto metody:
a) pyrotechnická - použití výbušek a signálních šrapnelových nábojů k plašení ptáků, brokových zbraní k jejich lovu;
b) fyzikální (tj. bioakustická a světlotechnická) - využití zvukových zařízení, která vysílají tísňové hlasy ptačích druhů, které se vyskytují na letišti, a výstražných světelných majáků;
c) biologická - použití loveckých dravců a loveckých psů;
d) chemická - použití chemikálií k omezení nebo likvidaci některých složek fauny, které slouží ptákům jako potrava
e) zastrašovací - vypouštění rádiem řízených modelů apod.
f) lov ptactva dravci
Všechny uvedené metody mají svoje výhody i nevýhody, nelze tvrdit, že některá z nich je účinná méně a jiná více. Pro spolehlivou ochranu letiště je nutné metody vhodně kombinovat.
Preventivní ani aktivní ochranu letiště nelze provádět bez dostatečné znalosti ornitologické situace. Kromě ornitologických pozorování je důležité i vyhodnocování střetů.
Vyhodnocováním střetů letadel s ptáky se ukazuje, že samotná opatření prováděná při ochraně letišť nejsou zcela účinná.
K zvýšení účinnosti je třeba ve vybraných prostorech sledovat a zaznamenávat pohyby ptactva během celého roku, označit a průběžně kontrolovat vybrané lokality se zvýšeným výskytem ptactva.
Každoročně dochází na letištích k usmrcování ptactva a zvěře – usmrcování je nutné a je prováděno jen v krajních případech.
Prováděním ornitologických průzkumů, navržením vhodných opatření, předáváním informací a spoluprací mezi pracovišti SBIOL je možné usmrcování ptáků a zvěře omezit.
Opatření proti střetům s ptáky mohou být efektivní , pokud jsou vytvořena na základě přesných informací a statistik o výskytu ptactva, tzn.:
1 - evidence výskytu ptactva a zvěře v ornitologických pásmech
2 - evidování ptactva podle druhů nalezených na VPD
3 - evidování ptactva podle druhů odlovených v prostoru letiště
4 - evidování ptactva podle druhů ve střetu
5 - určování ptactva podle peří
6 - vyhodnocování druhů ptactva podle míry nebezpečnosti
7 - vyhodnocování nebezpečného ptactva podle koncentrací a střetů
Hodnocení jsou využívána k vytvoření seznamu druhů volně žijících živočichů na letišti, kteří představují největší riziko pro letectví, v pořadí podle nebezečnosti. . Hodnocení lze použít pro další kontrolní činnost a slouží i jako podklad pro určování metod k plašení ptactva a k výběru vhodných dravců pro stanice SBIOL.
Zároveň tyto podklady slouží ke sledování dopadu činnosti SBIOL na divoké populace ptactva a zvěře v prostoru a okolí letiště.
Uvedené evidence a vyhodnocování umožňují určit vývoj ornitologické situace v prostoru a okolí letiště .
Pro přesné určení druhu ptáka figurujícího ve střetu spolupracujeme s muzeem v Pardubicích, k určení ptáka srovnávací metodou jsou nám k dispozici rozsáhlé muzejní sbírky.
Vyhodnocování střetů podle geografických souřadnic
Podle vzdálenosti od letiště
Analýzy výskytu nebezpečného ptactva a zvěře pro letový provoz na letištích podle ornitologických pásem
Podle nálezu na VPD Podle střetů
Podle celkového počtu usmrcených jedinců
Podávání výstrah podle výskytu ptactva v daném období
Značení nebezpečných prostor s výskytem ptactva v mapách
Fotodokumentace výskytu ptactva na letišti a v jeho okolí
špaček racek
Evidence výšky střetů letadel s ptactvem